Program Exitus u svemu želi ponuditi muškarcu istinski rast na holistički – sveobuhvatni – način. Na osnovu toga molitveni život i molitva uopće, treba biti promatrana u odnosu na sve mjere programa jer unutar programa jedno drugo moraju potpomagati. U Tobiji čitamo: »Dobra je molitva s postom« (Tob 12, 8). Taj je savjet dao anđeo Rafael Tobiji, kad mu se otkrio. Također poznato je kako duhovni oci i učitelji duhovnosti kroz povijest Crkve, sveci napose, svaku vrstu pokore i mrtvljenja promatraju kao post, što znači da svako odricanje može biti post. Upravo su, kako naučavaju toliki sveti muževi, molitva i post, dva najvažnija sredstva za bilo koji napredak u duhovnosti, čovječnosti, slobodi i muškosti. Molitva i post moraju biti združeni s bratskom ljubavlju unutar Exitus programa, jer jedino tako združeni, te u odnosu, askeza, molitva i bratstvo donose obilan rod i od čovjeka čine muškarca, brata i viteza kao što združeni kisik, goriva tvar i izvor topline daju oganj koji rasvjetljuje tamu i koristi čovjeku.
Kroz zajedničke susrete, sport, druženja u prirodi, molitvi i sl. postajali smo povezaniji, počeli smo uviđati koliko je važno hrabriti i poticati muškarca pored sebe. Uviđaš kako nisi sam u svojim borbama i kušnjama već i tvoj brat prolazi sličnu, ako ne i istu priču.
– Ivan
Odricanje, post ili askeza bez molitve malo ili ništa ne koriste; jer ako se tko odriče – askezom mrtvi svoje tijelo/sebične želje – a istovremeno zapostavlja molitvu, vjerojatno neće baš previše rasti u poniznosti nego više u oholosti, jer prema učenju duhovnih otaca i svetaca, nisu Bogu mile samo naše tjelesne žrtve, već združena žrtva posta i molitve. U skladu s rečenim sv. Augustin kaže: »Kao što su u hramu, što ga je sagradio Salomon, bila dva oltara, jedan izvana, gdje su se klale životinje koje su žrtvovali, a drugi oltar u Svetinji nad svetinjama, gdje se prikazivao kadioni miomiris; isto tako moraju biti u nama dva oltara, jedan u srcu, gdje se prikazuje tamjan molitve prema riječima Mateja: “Ti naprotiv, kad moliš, uđi u svoju sobu, zatvori vrata i pomoli se svomu Ocu, koji je u skrovitosti. I Otac tvoj, koji vidi u skrovitosti, uzvratit će ti.” (Mt 6,6) – a drugi oltar izvana na tijelu, što ima biti mrtvljenje, askeza, odricanje – post.« Molitva i post jedino združeni i sjedinjeni jedno drugo pomažu, što na poseban način želimo postići kroz Exitus program u zajedništvu s bratstvom koje onda po Božju “potpomaže svaku našu nemoć”.
Razlog pozitivnih rezultata ovog programa nalazi se upravo u tom sjedinjenom pristupu koje združuje bratstvo, molitvu i post. Također nas uče sveci i crkveni učitelji duhovnog života kako je askeza ili post dobra priprava za molitvu kao što je molitva dobra priprava za odricanje ili askezu. Oni daju primjer pergamene i kažu: »Kao što se na pergamenu (teleću ili janjeću kožu) ne može pisati, ako nije sasvim izglađena i očišćena od mesa i masnoća; isto tako ne može Gospodin u naše biće upisati ni utisnuti svoje mudrosti i božanskih darova, ako naše srce nije očišćeno od požuda i tijelo od sebičnih želja, što se može postići samo postom, dakle, odricanjem i molitvom«.
Odricanje je molitva. Probajte si tako posvijestiti stvar. Hladan tuš nije test izdržljivosti organizma u nepovoljnim uvijetima, već predstavlja odricanje od samoga sebe i od vlastite komocije. To odricanje ste pozvani prikazati kao molitvu za druge. Za koga? Za obitelj, kolege na poslu ili školi, duše u čistilištu, kao maleni dar Bogu…
– Krešimir
Sveti Bonaventura iz tih razloga napominje da voljom slobodno moramo htjeti i jedno i drugo, kako ne bismo bili kao psići privezani na lancu koji bijahu privezani silom drugih, pa tako i mi molitvu možemo promatrati kao silu, ako za nju nemamo dobru pripravu, a ponajbolja je priprava za slobodu molitve – odricanje.
Program Exitus upravo to nudi. Jer svakog jutra treba se odreći malo sna i na prvi alarm ustati. Treba se također, odreći ugodnog izležavanja i nakon ustajanja istegnut se, te nakon toga izvršiti razmatranje i molitvu. Molitva i odricanje s bratstvom i Euharistijom predstavljaju formulu za uspjeh u duhovnom rastu kao i uspjeh za rast u čovječnosti, muškosti i kršćanskom identitetu u ovome svijetu danas. To želimo postići i ovim programom o kojem tako svjedoče oni koji su ga već prošli.