rujan 8, 2018 exitus-hr 0Comment

Exitus nije zamišljen kao povlačenje iz stvarnosti svakodnevice, nego kao dublje poniranje u sebe i u osobni odnos s Bogom i braćom. Iako ćeš u tom vremenu usvojiti mnoge drevne i posadašnjene oblike askeze karakteristične za monaški način života, to ne znači da ćeš se trebati povući od svojih obaveza i dužnosti u svijetu. Dapače. Čim se pojave prvi znaci žeđi počet ćeš uviđati koliko je tvoje vrijeme dragocjeno i koliku odgovornost imaš za sve što činiš. Slijedi kratko tumačenje askeze koja te čeka u Exitusu.

Ono najvažnije, Exitus me naučio kako da budem odgovoran za obavljanje dužnosti koje život stavlja pred mene. Nestalo je crnilo misli, glas Zloga je postajao sve tiši, jer shvatio sam kako samo Bog oslobađa, kako je u Njemu sve moguće i kako On nikada neće ostaviti jednog od svojih najmanjih.

– Luka

Jedan od načina na koji nesumnjivo možemo razumjeti askezu jest da je gledamo kao oblik borbe, duhovne borbe. I to može biti savršeno valjan način razumijevanja askeze, posebno ako pod borbom mislimo borbu protiv samih sebe. No bliže njezinoj suštini jest shvaćanje askeze kao vježbanja (grč. askesis) za borbu. U tom smislu, askeza može obuhvaćati sve ono dobro što činimo (sa sobom i s onim čime raspolažemo) i čime se izgrađujemo, a plodovi čega se očituju naknadno, u situacijama koje od nas traže trenutno djelovanje – u borbi.

Kad se, na primjer, posvetiš učenju kako bi svladao određenu materiju i/ili položio ispit, ti se svjesno ili nesvjesno odričeš svega drugog što bi u tom trenutku mogao činiti. Odričeš se trenutne i instantne gratifikacije zbog većeg cilja koji ti još nije na dohvat ruke. Isto ćeš uvidjeti i tijekom Exitusa. Nedugo nakon početka programa vidjet ćeš kako se duboko značenje za tebe krije iza samog čina odricanja. Zbog stvari kojih si se odrekao možeš očekivati da ćeš pasti u žeđ. No budeš li ustrajao u hodu kroz pustinju, na tebi će se ispuniti riječi Knjige Mudrosti, koja o Izabranom narodu u pustinji kaže: “A svojima si, unatoč svakoj nadi, dao izobilje vode, pokazavši im u žeđi koja tada vladaše kakvom si kaznom kaznio neprijatelje njihove.” (Mudr 11,7-8).

Osim odricanja kao načina nijekanja i svladavanja sebičnih potreba i želja (što bi bio negativni aspekt), askeza uključuje i svaki oblik aktivnosti s ciljem hvatanja u koštac s onim što je kod tebe slabo, a može biti jače (pozitivni aspekt). Svako odricanje nužno mora biti odricanje-za: odričeš se jedne stvari za drugu stvar, odnosno kako bi mogao činiti i ostvariti drugu stvar.

Osim što ćeš se tijekom Exitusa trebati odreći televizije, beskorisnog surfanja, svjetovne glazbe, alkohola, slatkog itd., također ćeš usvojiti elemente discipline koji će ti pomoći da napreduješ u malim stvarima, poput hladnih tuševa, redovite tjelovježbe, svakodnevne svete ure, polaganja računa braći o vlastitoj disciplini, dvotjednog posta, pomaganja onima u potrebi i sl. Dakle, odricanje i deprivacija su dobri, ali jer stoje u službi višeg cilja, moraju se nadopuniti pozitivnim elementima askeze kao vježbanja u kršćanskoj savršenosti. Svi ti pozitivni i negativni aspekti askeze vodit će te svijesti da nisi stvoren za stvari koje te sada drže tu gdje jesi, nego da si stvoren za više – za Drugog i za druge.

Odricanje je molitva. Probajte si tako posvijestiti stvar. Hladan tuš nije test izdržljivosti organizma u nepovoljnim uvijetima, već predstavlja odricanje od samoga sebe i od vlastite komocije. To odricanje ste pozvani prikazati kao molitvu za druge. Za koga? Za obitelj, kolege na poslu ili školi, duše u čistilištu, kao maleni dar Bogu… Taj princip vrijedi za sve askeze.

– Krešimir

Stanje u kojem se nalaziš rezultat je, između ostaloga, tvojih svjesnih i nesvjesnih odluka i skretanja. Ali uvijek se možeš vratiti. Pražnjenje od svega što je loše, suvišno i nepotrebni teret, svega onoga što ti priječi put u slobodu i autentično življenje Božjeg poziva, nužno mora biti prvi korak. No uređena i pometena kuća neće te zaštiti od sedam novih zloduha, gorih od onoga kojeg si se netom riješio. Moraš se ujedno pobrinuti da u kući ne bude mjesta za nove gluposti.

Exitus mi je pomogao u tome da počnem voljeti svoj život. Oslobodio sam svoje vrijeme za ono najbitnije, a to je za našeg Oca.

 – Borna

Askeza je oblik molitve. A kao što molitva osim govorenja mora uključivati osluškivanje – jer Bog govori i kad šuti – tako i askeza, povrh onoga što sami možemo učiniti (odricanje stvari i usvajanje discipline), uključuje prepuštanje kontrole – Drugom, po drugima. Samo s tim na umu, vrijeme od 90 dana Exitusa nećeš doživjeti kao odsječeno od stvarnosti, izvan i nakon kojeg se trebaš ili možeš vratiti svemu što si u tom periodu odlučio napustiti. Ako izađeš do kraja, velikodušno i požrtvovno, shvatit ćeš što znači razlika o kojoj svjedoče svi muškarci koji su prošli program, a to je: život prije i poslije Exitusa.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.